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Facebook(FB)2016Q3決算と株価

企業概要

Facebookはインターネットのソーシャルネットワーキングサービス(SNS)です。

2004年にマーク・ザッカーバーグと同級生が創業しました。当初はハーバード大学だけでしたが、様々な大学へユーザーが拡大して、2012年9月にはFacebookのMAUは10億人を超えるまでに成長しました。

2012年にInstagram(写真ベースのSNS)を$1Bで買収し、2014年にWhatsApp(チャットアプリ)を$18.3Bで、Oculus(VRヘッドセット)を$20Bで買収するなど、新しいサービスの買収も積極的に行っています。現在の収益のほとんどは広告収入です。

サマリー

・決算発表日 2016/11/2 アフターマーケット
・売上は$7.01B +55.8%でコンセンサス予想より+$90M
・non-GAAP EPSは$1.09 +91.2%でコンセンサス予想より+$0.12
・non-GAAP 純利益は$3.16B
・GAAP EPSは$0.82
・GAAP 純利益は$2.37B
・9月の平均DAUは1.18B +18%平均Mobile DAUは1.09B +22%
・9月のMAUは1.79B +16%、Mobile MAUは$1.66B +20%
・決算発表後の株価はアフターマーケットで-7.05%
・PER(ttm)は62.03
http://investor.fb.com/results.cfm

売上・EPSとも予想をクリアしました。

しかし、売上増加率の減少と積極的な投資(つまりEPSの低下)を示唆したことで株価は下がっています。

Facebook stock is down more than 8% in after-hours trading after the company told investors to brace for a "meaningful" slowdown in revenue growth rates and for "aggressive" investments next year.

Facebook CFO comments on 2017 spending and revenue growth - Business Insider

ザッカーバーグは決算発表の中で、次のフェーズはビジネスだと言っています。第二のフェーズはビジネスとのつながりで、第三のフェーズはより多くの人とのつながるためのビジネスツールだということです。Linkedinと競合しそうな内容ですね。広告はあまり伸びなさそうなので、これがうまくいくかどうかが今後のFacebookの成長を左右しそうです。

また、上記のニュースにあるように、広告の売上減少についてもふれられていました。

Over the next 5 years, we're going to keep building ecosystems around products that a lot of people already use every day. Instagram, Messenger, and WhatsApp each have large communities, but we have a lot more work to do on all of them. I think about our progress here in three phases. The first phase is building a great consumer experience and getting it to scale. The second phase is about enabling people to organically interact with businesses. And then the third phase is to give businesses tools to reach more people, and that's where we build our business.

...

I also wanted to provide some brief comments on 2017. First on revenue, as I mentioned last quarter, we continue to expect that ad load will play a less significant factor driving revenue growth after mid-2017. Over the past few years, we have averaged about 50% revenue growth in advertising. Ad load has been one of the three primary factors fueling that growth. With a much smaller contribution from this important factor going forward, we expect to see ad revenue growth rates come down meaningfully.

http://seekingalpha.com/article/4018524-facebook-fb-q3-2016-results-earnings-call-transcript?part=single

決算発表メモ

モバイル広告収入の割合は84% +6%でした。

配当と自社株買い

配当と自社株買いはありません。

3年間の決算推移(GAAP)

売上・利益とも順調に成長しています。

営業キャッシュフローはほぼ全額を投資に向けています。

5年間の株価の動き

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