アリババ(BABA)2019Q1決算 好決算
企業概要
アリババ(Alibaba)は、中国の情報技術関連企業の持ち株会社です。
主なサービスは、B2Bオンラインマーケットのアリババ、消費者向けeCommerceのタオバオ、消費者向けオンライン支払いサービスのアリペイなどがあります。まだ売上は年間$1B程度と少ないですが、Cloud事業も手がけています。
サマリー
・発表日 2018/8/23 プレマーケット
・売上 $12.23B +67.8% コンセンサス予想より+$430M
・non-GAAP EPS $1.22 +1% コンセンサス予想より+$0.01
・GAAP EPS $0.50
・GAAP net income $1.15B
・2019FYの予想売上は+60%(言及なし)
・決算発表後の株価 終値で-3.16%
・2019FYコンセンサス予想PER 172.23/4.73=36.41
・2020FYコンセンサス予想PER 172.23/6.54=26.33
・http://www.alibabagroup.com/en/ir/earnings
GAAP EPSとnon-GAAP EPSの差は、And Financialに関わるshare-based compensationの費用ということでした。それを除くと+33%でEPSが増加しています。
売上の増加率に比べてEPSの増加率が悪いのは、食品デリバリーサービスなどへの投資がかさんでいるためです。
Net income attributable to ordinary shareholders was RMB8,685 million (US$1,313 million), and net income was RMB7,650 million (US$1,156 million), representing a year-on-year decrease of 41% and 45%, respectively.
However, this decrease was attributable to a one-time increase in sharebased compensation expense of RMB11,180 million relating to Ant Financial’s awards to our employees discussed in “Income from operations” above.
Excluding the effect of such Ant Financialrelated
share-based compensation expense, net income for the quarter would have increased by 33% on a year-on-year basis.
New retailのフーマフレッシュ(盒馬鮮生)に期待ですね。フーマは生鮮食材のデリバリーをメインとすることによって、普通のスーパーの数倍の売上をあげる仕組みです。BABAの流通に対する能力とあいまって、さらに伸びていくと思います。
As of June 30, there are 45 self-operated Hema stores over 13 cities in China currently located in Tier 1 and Tier 2 cities. Hema will continue to enlarge its coverage within these cities to meet the needs of more residents living within 3 kilometers of convenient access to fresh groceries.
Looking ahead, Hema will not only fulfill online orders through digitalization of its in-store operations, it will also be reshaping the whole supply chain through utilization of Big Data. Bringing back to products from their prices of averaging directly to the dinner table of hundreds of millions of Chinese families will become reality.
決算発表メモ
Core commerceの売上は$10.45B +61%でした。
内訳としては、
China commerce retailの売上は$8.15B +47%でした。
Annual active consumersは576M +110%でした。
Mobile MAUは634M +105%でした。
China commerce wholesaleの売上は$340M +37%でした。
International commerce retailの売上は$652M +64%でした。
International commerce wholesaleの売上は$278M +14%でした。
Cainiao logistics servicesの売上は$503Mでした。
Consumer servicesの売上は$503Mでした。
Core commerce以外の売上は、
Cloud computingの売上は$710M +93%でした。
Digital media and entertainmentの売上は$903M +46%でした。
Innovation initiatives and othersの売上は$160M +64%でした。
決算推移(GAAP)
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